Hızlı Randevu Al 0212 280 50 24

Kedilerde Hipertansiyon

Kan Basıncı Nedir?

Kan basıncı, kalbin kasılıp kanını boşaltması ve kalbin rahatlayıp kanla dolması sırasında atardamar duvarlarına yaptığı basıncı ifade eder.

Kalp kasıldığında buna sistol adı verilir ve sistolik basınç, atardamar duvarlarına uygulanan maksimum basınçtır. Kalbin gevşemesine diyastol adı verilir ve diyastolik basınç, atardamar duvarlarına uygulanan minimum basınçtır.

Tansiyon Nasıl Ölçülür?

Veteriner hekiminiz bir Doppler ölçüm yöntemi kullanıyorsa, kedinizin bileğinin (metakarpal) veya ayak bileğinin (metatarsal) alt tarafındaki  deriye küçük bir sonda bantlayacaktır.

Daha sonra bu alanın üzerine uygun boyutta bir manşet yerleştirilecek, şişirilecek ve ardından yavaşça indirilecektir.

Manşon indirildiğinde veterineriniz kanın nabız atışını dinleyecek ve bu noktada sistolik kan basıncı kaydedilecektir.

Hipertansiyon Nedir?

Sistemik hipertansiyon, tüm vücutta yüksek tansiyonu tanımlar. Bu, sistolik basınçta 140 mmHg veya daha fazla, diyastolik basınçta 90 mmHg veya daha fazla veya her ikisinde sürekli bir artış anlamına gelir.

Hipertansiyon yaşlı kedilerde daha yaygındır ve kronik böbrek hastalığı gibi altta yatan bir hastalığın gelişimi veya fonksiyonel (ancak iyi huylu) bir tiroid tümöründen kaynaklanan aşırı tiroid hormonu seviyeleri ile tutarlıdır. Genç kedilerde enfeksiyon (leptospirosis gibi) nedeniyle böbrek hastalığı veya gelişimsel böbrek anormalliği varsa hipertansiyon gelişebilir.

Hipertansiyon Belirtileri Nelerdir?

• Ani körlük, göz küresi içinde kanama ve göz bebeklerinin sürekli genişlemesi
  • Retinanın ayrılması, körlüğe neden olması
  • Depresyon, baş eğme, nöbetler, oryantasyon bozukluğu, titrek veya koordinasyonsuz hareketler (ataksi olarak adlandırılır), daire çizme, güçsüzlük veya kısmi felç veya gözlerin kısa, hızlı, ileri geri hareketleri (nistagmus olarak adlandırılır) gibi sinir sistemi belirtileri
  • Kronik böbrek hastalığının ilerlemesi ile birlikte içme ve idrara çıkma artışı
  • İdrarda kan
  • Burun ve burun kanallarında kanama
  • Kalp üfürümleri veya anormal kalp ritimleri

Hipertansiyon Tedavisi

Hipertansiyonlu kedilerin tedavisi, varsa altta yatan nedene bağlıdır. Kedide akut böbrek yetmezliği veya gözde kanama gibi hipertansiyona bağlı ciddi bir komplikasyon gelişirse hastaneye yatırılması gerekebilir. Genel olarak, altta yatan herhangi bir durum uygun şekilde tedavi edildikten sonra ilaç ve beslenme, kan basıncını normalleştirmek için önemlidir.

Kedilerde hipertansiyonu yönetmek için yaygın olarak kullanılan ilaçlar arasında anjiyotensin dönüştürücü enzim (ACE) inhibitörleri, anjiyotensin II reseptör antagonistleri, beta blokerler ve kalsiyum kanal blokerleri bulunur. İlk tedaviye verilen cevaba bağlı olarak ek ilaçlar gerekebilir.

boğaziçi

Boğaziçi Veterinerlik